Close

Prin hipertensiune arterial─â (HTA) se ├«n┼úelege presiunea prea mare de curgere a s├óngelui prin artere. Hipertensiunea este un efect care se manifest─â datorit─â unor cauze necunoscute de medicin─â (hipertensiune idiopatic─â) sau a unor boli (hipertiroidie, boli renale, diabet, boli ale inimii) ┼či este foarte periculoas─â deoarece adesea nu prezint─â nici un semn sau simptom alarmant. V├órsta medie de apari┼úie a HTA este de 45 de ani.

Cre┼čterea tensiunii arteriale are dou─â mari efecte negative asupra organismului uman: ├«mb─âtr├ónirea vaselor de sange ┼či suprasolicitarea inimii.

Cele mai importante complica┼úii ale hipertensiunii arteriale sunt: insuficien┼úa cardiac─â, angina pectoral─â ┼či infarctul miocardic, accidentul vascular cerebral, insuficien┼úa renal─â.

De asemenea, hipertensiunea arterial─â contribuie la accelerarea procesului de ateroscleroz─â. Astfel, se ajunge la ├«ngro┼čarea vaselor ┼či la fr├ónarea aportului de oxigen ├«n ┼úesuturi. Un rol extrem de important ├«n reducerea valorilor tensionale ├«i revine dietei alimentare ┼či modific─ârii stilului de via┼ú─â, dup─â caz, prin sc─âderea ├«n greutate, renun┼úarea la tutun ┼či cafea, reducerea consumului de alcool ┼či a alimentelor care favorizeaz─â ateroscleroza, ┼či prin cre┼čterea activit─â┼úii fizice.

M─âsurile generale legate de modificarea stilului de via┼ú─â trebuie instituite la momentul adecvat ├«n r├óndul tuturor pacien┼úilor, inclusiv la cei care necesit─â tratament farmacologic hipotensor, cu scopul de a reduce valorile tensiunii arteriale, de a controla al┼úi factori de risc cardiovascular, precum ┼či de a reduce dozele de medicamente. Sc─âderea ├«n greutate este prima recomandare pentru persoanele hipertensive supraponderale, pentru fiecare kilogram pierdut, valorile tensionale sc─âz├ónd cu aproximativ 1 mm Hg.

Dieta alimentar─â a pacientului hipertensiv ar trebui s─â se axeze pe alimente cu un con┼úinut redus de sare. Sc─âderea consumului de sare trebuie facut─â treptat, ├«ncep├ónd cu eliminarea alimentelor foarte s─ârate ÔÇô mezeluri, telemea, br├ónz─â de burduf, br├ónz─â topit─â, br├ónzeturi fermentate, ca┼čcaval, m─âsline, mur─âturi, conserve- precum ┼či renun┼úarea la ad─âugarea s─ârii ┼či condimentelor (vegeta, delikat etc) la m├ónc─ârurile preparate ├«n cas─â.

Trebuie acordat─â aten┼úie ┼či dietei hidrice, pun├óndu-se accent pe consumul de ap─â plat─â cu un con┼úinut de sare mai mic de 10 mEq/l. La fel de important─â este ┼či sc─âderea aportului caloric, prin reducerea consumului de gr─âsimi animale ┼či dulciuri concentrate. S-a demonstrat c─â o cre┼čtere a aportului de potasiu, magneziu ┼či calciu, al─âturi de reducerea aportului de sare, contribuie, prin cre┼čterea elimin─ârii urinare de sodiu, la sc─âderea valorilor tensionale. De asemenea, sunt indicate alimente care con┼úin iod, vitamina C ┼či acizi gra┼či Omega-3 ┼či Omega-6.

Alimente bogate ├«n potasiu: germeni de grau, fulgi de cartofi, p─âtrunjel, leguminoase (├«n special soia), mere, stafide, caise (uscate), piersici (uscate), prune (uscate), fistic, migdale dulci, castane, smochine, curmale, arahide ┼či drojdie de bere.

Alimente bogate ├«n iod: galbenu┼č de ou (crud), ridiche, brocoli, spanac, ciuperci champignon, arahide, caju.

Acizi gra┼či (Omega-3, Omega-6) se g─âsesc ├«n: ulei de c├ónep─â, uleiuri vegetale extravirgine, semin┼úe, nuci. Acestea scad colesterolul ┼či ├«mpiedic─â depunerea lui pe artere.

Abandonarea fumatului ┼či cafelei sunt m─âsuri extrem de importante ├«n reducerea valorilor tensiunii arteriale. De asemenea se recomand─â evitarea b─âuturilor excitante precum CocaÔÇôCola, Pepsi, ceai negru, energizante ┼či reducerea b─âuturilor alcoolice. Reglarea tensiunii arteriale poate fi facut─â prin consumul adecvat de legume, fructe ┼či alimente s─ârace ├«n lipide.

Ceea ce nu trebuie s─â lipseasc─â din dieta unei persoane hipertensive sunt cerealele integrale, carnea de pas─âre, pe┼čtele ┼či nucile. Cerealele integrale includ: p├óine, cereale ce pot fi consumate la micul dejun, orez ┼či paste f─âinoase. Trebuie acordat─â o aten┼úie mare cerealelor integrale, deoarece acestea con┼úin mai multe fibre ┼či nutrien┼úi comparativ cu cerealele rafinate; de exemplu se poate utiliza orezul brun ├«n locul orezului alb, pastele f─âinoase integrale ├«n locul celor obi┼čnuite ┼či p├óinea cu cereale integrale ├«n locul p├óinii albe.

Trebuie optat pentru alimentele care con┼úin pe etichete marcajul ÔÇť100% cereale integraleÔÇŁ sau ÔÇť100% f─âina integral─âÔÇŁ. Cerealele sunt ├«n mod normal s─ârace ├«n lipide, de aceea se recomand─â evitarea ad─âugarii la prepararea acestora a untului, cremelor ┼či sosurilor de br├ónz─â. Legumele precum ro┼čiile, morcovii, brocoli, cartofii dulci, verde┼úurile sunt legume bogate ├«n fibre, vitamine ┼či minerale precum potasiu ┼či magneziu. Legumele pot fi asociate cerealelor, constituind un fel principal. Se pot utiliza at├ót legume proaspete c├ót ┼či congelate, ├«ns─â trebuie acordat─â grij─â celor congelate, acestea put├ónd avea adaos de sodiu. Se recomand─â cura cu suc de ┼úelin─â ┼či morcov (150 ml pe zi), dar ┼či consumul de ┼úelin─â ┼či morcov sub forma de salat─â, ├«n cure de 6 s─âpt─âm├óni. Acest remediu are ┼či capacitatea de a reduce colesterolul.

Majoritatea fructelor nu necesit─â preparare pentru a face parte din dieta zilnic─â. La fel ca ┼či legumele, acestea sunt bogate ├«n fibre, potasiu ┼či magneziu ┼či sunt de obicei s─ârace ├«n lipide, cu excep┼úia fructelor ÔÇô avocado ┼či nuca de cocos. Se recomand─â ad─âugarea de fructe la mesele principale, precum ┼či consumarea acestora ca ┼či gustare ├«ntre mesele principale. Se pot prepara ┼či deserturi gustoase combin├ónd fructele cu iaurt dietetic sau cu con┼úinut redus de gr─âsimi, f─âr─â a ad─âuga zah─âr.

Ori de c├óte ori este posibil, se recomand─â consumul fructelor cu coaj─â, datorit─â con┼úinutului crescut ├«n fibre ┼či nutrien┼úi. Se recomand─â aten┼úie doar la consumarea citricelor ┼či sucurilor de citrice precum grapefruit, deoarece acestea pot interac┼úiona cu diverse medicamente (spre exemplu anticoagulantele), motiv pentru care trebuie discutat cu medicul curant dac─â acestea pot face parte din dieta zilnic─â a pacientului.

Lactatele precum laptele, iaurtul, br├ónza ┼či foarte multe alte produse derivate, sunt o surs─â major─â de calciu, vitamina D ┼či proteine, ├«ns─â trebuie alese cu mare aten┼úie cele care au con┼úinut moderat sau redus ├«n gr─âsimi, deoarece pot fi o surs─â important─â de gr─âsimi, de regul─â gr─âsimi saturate. ├Än condi┼úiile intoleran┼úei la produsele lactate, se pot alege produse f─âr─â lactoz─â sau se pot administra produse ce con┼úin enzima lactaza pentru evitarea manifest─ârilor clinice ale intoleran┼úei. Nu se recomand─â consumul excesiv de br├ónzeturi, chiar dac─â acestea au un con┼úinut s─ârac ├«n gr─âsimi, din cauza nivelului crescut de sare.

Consumul c─ârnii de pas─âre ┼či pe┼čte reprezint─â o surs─â bogat─â de proteine, vitamine B, fier ┼či zinc, ├«ns─â deoarece ┼či varieta┼úile de carne slab─â con┼úin gr─âsimi ┼či colesterol, nu se recomand─â ca aceasta s─â fie componentul principal al mesei la pacien┼úii cu hipertensiune arterial─â; recomandarea este ca por┼úia de carne la o mas─â s─â reprezinte o treime, maxim o jum─âtate din por┼úia de legume. ├Änainte de preparare trebuie ├«ndepartat─â pielea ┼či gr─âsimea, iar prepararea ar trebui f─âcuta prin fierbere, coacere sau pr─âjire la gr─âtar, ├«n loc de pr─âjirea ├«n ulei. De asemenea, se recomand─â consumul de somon, hering ┼či ton la pacien┼úii hipertensivi. Aceste tipuri de pe┼čte au un con┼úinut extrem de bogat ├«n acizi gra┼či Omega-3 ce ajut─â la sc─âderea nivelului de colesterol total.

Migdalele, semin┼úele de floarea soarelui, fasolea, maz─ârea ┼či lintea sunt surse bogate de magneziu, potasiu ┼či proteine. De asemenea, sunt bogate ├«n fibre ┼či fitochimicale (licopen) ce reprezint─â constituien┼úi ce protejeaz─â ├«mpotriva afec┼úiunilor cardiovasculare ┼či cancerigene. Por┼úiile din aceste produse ar trebui s─â fie moderate ┼či servite doar de c├óteva ori pe s─âpt─âm├ón─â, din cauza aportului crescut de calorii. Nucile sunt bogate ├«n gr─âsimi, ├«ns─â tipurile de gr─âsime sunt s─ân─âtoase, fiind reprezentate de gr─âsimile mononesaturate ┼či acizii gra┼či Omega-3. Ca urmare a aportului caloric crescut, acestea trebuie consumate ├«n cantit─â┼úi moderate, put├ónd fi adaugate ca supliment la salate sau cerealele de la micul dejun.

Produsele pe baza de soia, precum tofu, sunt o bun─â alternativ─â la produsele din carne, deoarece acestea con┼úin to┼úi aminoacizii esen┼úiali necesari organismului. Gr─âsimile ┼či uleiurile ajut─â organismul s─â absorb─â o serie de vitamine esen┼úiale ┼či promoveaz─â buna func┼úionare a sistemului imunitar. O cantitate ridicat─â de gr─âsimi ├«n alimenta┼úie, cre┼čte riscul de apari┼úie a bolilor cardiovasculare, diabetului ┼či obezit─âtii. Gr─âsimile saturate ┼či cele trans-saturate sunt principalii responsabili de cre┼čterea colesterolului ┼či cre┼čterea riscului de boal─â coronarian─â, motiv pentru care trebuie consumate cantit─â┼úi moderate de carne, unt, lapte integral, ou─â, slanin─â, ulei de palmier sau nuc─â de cocos. Trebuie evitate gr─âsimile trans, ├«ntalnite de obicei ├«n alimente procesate precum biscui┼úi sau produse de patiserie. Se recomand─â citirea cu aten┼úie a tabelelor cu informa┼úii privind compozi┼úia alimentelor precum: margarina ┼či dressing-urile pentru salate, pentru a le alege pe cele cu concentra┼úia cea mai mic─â de gr─âsimi saturate ┼či f─âr─â gr─âsimi trans-saturate.

Dulciurile nu ar trebui s─â fie excluse ├«n totalitate din diet─â, ci doar moderate cantit─â┼úile. ├Än alegerea dulciurilor adecvate pentru consum la persoanele cu hipertensiune arterial─â trebuie s─â se ┼úin─â cont de cele cu con┼úinut redus de gr─âsimi sau f─âr─â gr─âsimi precum ┼čerbeturi, ├«nghe┼úat─â de fructe, jeleuri, bomboane, biscui┼úi graham. ├Ändulcitorii artificiali precum aspartamul (NutraSweet, Equal, Spoonful, Equal-Measure) sau sucraloza (Splenda) pot ajuta la potolirea poftei de dulce la persoanele hipertensive atunci c├ónd se folosesc ├«n cantit─â┼úi moderate. Nu se recomand─â utilizarea zah─ârului pentru ca acesta nu are valoare nutri┼úional─â, ci doar caloric─â. ├Än cazuri mai grave, cu tensiuni peste 18-20 cm Hg, regimul alimentar prevede, s─âpt─âm├ónal, o zi de cru┼úare numai cu legume ┼či fructe, iar la persoanele obeze cura se prelunge┼čte la 2-3 zile pe s─âpt─âm├ón─â. ├Än restul zilelor se trece la o alimenta┼úie cu legume ┼či fructe, bogate ├«n s─âruri de potasiu ┼či ├«n vitamine, care degradeaz─â colesterolul din ficat ┼či din vasele sanguine. Dintre legumele ┼či fructele proaspete se recomand─â a se consuma zilnic usturoi, ceap─â, praz, salat─â verde, leu┼čtean, maz─âre, fasole (p─âst─âi ┼či boabe), tomate, ┼úelin─â (r─âd─âcini ┼či frunze), sfecl─â ro┼čie, hrean, pere, pepene verde, banane. Acestea asigur─â o bun─â func┼úionare a arterelor prin con┼úinutul ridicat ├«n fibre, vitamine ┼či elemente nutritive.

Sunt interzise: carnea de porc, ra┼ú─â ┼či g├ósc─â, mezeluri, afum─âturi, gr─âsimi animale, pr─âjeli, v├ónat, pe┼čte gras de cresc─âtorie ┼či s─ârat, organe, conserve din carne ┼či pe┼čte, br├ónzeturi s─ârate, ca┼čcaval, g─âlbenu┼č de ou, condimente iu┼úi, mur─âturi, produse zaharoase, snacks-uri, fructe oleaginoase, cafea, tutun, ape minerale sodate, b─âuturi acidulate ┼či alcoolice.

Trimite și prietenilor

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Call Now Button
Deprecated: get_currentuserinfo este învechită din versiunea 4.5.0! Folosește wp_get_current_user() în loc. in /home/vindlhit/terapiialternative.ro/wp-includes/functions.php on line 4859