Legea celor 5 elemente în medicina tradițională chineză

Teoria celor 5 elemente a apărut în China în perioada dinastiilor Yin și Zhou (476-221 î.e.n). Originile sale sunt însă mult mai vechi, fiind un rezultat al observării îndelungate a fenomenelor din natură. Unii autori consideră greșită traducerea folosind termenul de “elemente”, găsind o mai bună corespondență atunci când aceștia le numesc mai simplu, “faze” ale energiei  universale, Qi.

Ambele variante pot fi considerate corecte, la diferite nivele de înțelegere și profunzime. Astfel, se poate considera că toate cele 5 elemente (Lemn, Foc, Pământ, Metal, Apă) sunt tot atâtea faze prin care trece energia Qi, sau ne putem referi la acestea într-un mod asemănător ocultismului vestic, unde avem echivalentele lor aproximative în sistemul cu 4 elemente (Aer, Apă, Foc, Pământ) sau celui din filozofia indiană (Eter, Apă, Foc, Pământ, Aer). În viziunea vestică nu se menționează vreo legătură sau lege de transformare între elemente, deci nu se poate vorbi nici de o legătură directă și bine determinată între acestea, ceea ce conduce la concluzia că viziunea chineză asupra acestor aspecte are unele avantaje care presupun și generează o serie de implicații mult mai profunde, după cum vom vedea în continuare. 

Oricum le-am privi, aceste elemente sunt într-o mișcare și transformare continuă, fiind considerate ca esențiale, indispensabile pentru menținerea și înțelegerea a tot ce este creat în lumea materială, nu doar în rândul organismelor vii. Fiind faze ale aceleiași energii universale, ele se află într-o continuă interdependență, fiind inseparabil legate unul de celălalt. Cunoscând aceste relații între elemente, încă din cele mai vechi timpuri oamenii se foloseau de acestea pentru a explica sau chiar anticipa fenomenele lumii naturale.

Într-o fază mai subtilă a energiei universale, când cele 5 elemente încă nu sunt manifestate, totul există într-un mod incipient ca dualitate, un complex joc de energii ca produs al amestecului între două tendințe fundamentale, Yin și Yang. Această concepție stă de fapt la baza teoriei celor 5 elemente cu care se completează, rezultând un complex instrument teoretic menit să explice cu mai multă acuratețe fenomenele naturii. Astfel, vom avea tendințe Yin sau Yang care se vor manifesta la nivelul fiecăruia din cele 5 elemente (sau faze ale energiei Qi), rezultând 10 combinații posibile (Lemn-Yin, Lemn-Yang, Foc-Yin, Foc-Yang, etc.)

Implicațiile profunde ale acestor viziuni filozofice se regăsesc și în astrologia chineză, unde fiecare lună din an are un corespondent (în mod asemănător zodiacului vestic) în lumea animală, care ilustrează în mod simbolic un tipar uman de comportament bine definit, cu scopul unei mai bune înțelegeri cu ajutorul exemplului binecunoscut tuturor oamenilor. Aplicând această concepție care structurează anul în 12 luni calendaristice la viziunea expusă anterior cu privire la cele 5 elemente și cele două tendințe polare, a rezultat o împărțire a timpului în cicluri de câte 60 de ani, care sunt bazele predicțiilor meteorologice (în special), cu mare utilitate în domeniul agricol și nu numai, pe care chinezii le-au folosit încă din cele mai vechi timpuri pentru a-și optimiza toate domeniile vieții lor zilnice.

În medicina chineză, cele 5 elemente au fost considerate insuficiente ulterior pentru a descrie întreaga complexitate a naturii umane (Pământul fiind considerat a fi cumva centrul structurii umane, având rolul de a echilibra și menține împreună toate celelalte elemente), și de aceea a fost necesară luarea în calcul a părții psihoemoționale, aducând astfel omul acolo unde îi era de fapt locul, și anume între Cer și Pământ. Astfel, Focul (simbol al spiritului ce locuiește în fiecare om) a fost diferențiat ca origine în două tendințe suplimentare, și anume Foc Imperial și Foc Ministerial (unul cu origini terestre, materiale, iar celălalt cu origini celeste, mai subtile). În acest fel, s-a ajuns la sistemul energetic uman, compus în principal din cele 12 meridiane, pornind de la sistemul bazat pe cele 10 tendințe ale celor 5 elemente (unde Focul apare astfel de două ori, în cele două nuanțe diferite).

                                                             

                                                                              (sursa: tcmstudent.com)

În natură și în corpul uman, cele 5 elemente se pot regăsi sub forma unor corespondențe specifice, precise, după cum urmează :

Element FOC PAMANT METAL APA LEMN
Directie
cardinala:
S NE, centru, SV V, NV N E, SE
Anotimpul: vara vara târzie toamna iarna primăvara
Culori: ROSU, purpuriu,
portocaliu închis, roz, lila, violet, fucsia, visiniu, mov
GALBEN, maro deschis,
portocaliu deschis, crem, bej
ALB, argintiu,
gri deschis
(ALBASTRU)
NEGRU, gri inchis
VERDE
Feng Shui

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

o candelă sau o
lumânare parfumată aprinsă (de preferinţă permanent, 24 de ore din 24),
printr-o lampă sau veioză cu un bec de culoare roşie, printr-o sobă, un
şemineu
– obiecte de culoare roşie
pietre, ceramică,
figurine de ciment sau sculpturi
– obiecte de culoare maro, galben sau portocaliu deschis
– obiecte din
alamă, oţel, argint, aur, cupru sau alte metale, figurine din bronz,
rame de fotografii, pendule, mobilier din fier forjat, truse de scule,
instalaţii de fitness.
– sunetele unei capcane de vânt, de muzica de pian sau de clopoţei
– obiecte albe, argintii sau aurii
– acvarii sau
fântâni decorative in care apa circula
– peisaje acvatice sau de iarnă, dar şi prin obiecte de culoare alb sau
albastru
(NU şi prin saltele cu apă sau apă ţinută în diferite recipiente,
deoarece aceasta nu circulă – este statuta)
– plante, arbusti
– obiecte de culoare verde. (Mobila de lemn NU reprezintă acest
element, deoarece nu este vorba de ceva viu)
Notiuni: lumina vizibila,
sapun, rugina, de albire, IR, ardere, fruct, radiatie termica,
vâlvătaie, ulei, masa [greutate], argila, lut, floare
piatra, stanca,
praf, nisip, energie, pudra, zahar, fum, pietre pretioase, cristale,
geode, cenusa, gravitatie, cutremur, muschi
aură, eter, cupru,
lapte, fontă, apă sfântită, zăpadă, gheață, îngheț, forjă, magnetită
mare, spațiu,
curenți electrici, furtuni, ploaie, aburi, fluid, noroi, Slime,
namolului, sticla, oglindă, sare, timp, presiune, umbră
vant, sunet, aer,
minerale, mana, UV, cerneala, acid, cauciuc, minte, static, plastic,
sanatate
Formă: (tri) unghiular patrat rotund ondulat, imprecis dreptunghiular
Amplificat
de:
lemn foc pământ metal apă
Controlat
de:
de apă lemn foc pământ metal
Slăbit
de:
pământ metal apă lemn foc
Amplifică
/ sporește:
pământul metalul apa lemnul foc
Controlează: metalul apa lemnul focul pământ
Slăbeşte: lemnul focul pamantul metalul apa
Climat: uscat, calduros, arsita umed uscat, arid rece, umed vântos
Nota muzicala: sol do re la mi
Proces / Cultivare: Crestere Transformare Recoltare /
Seceris
Depozitare Germinatie /
Nastere
Caracteristici (mentale): dinamic,
nelinistit, competitiv
stabil, ambitios,
disciplinat
puternic,
perseverent, rezervat, sofisticat
intuitiv,
sensibil, creativ, flexibil
generos, expansiv,
entuziast, cooperant
Sentiment: Bucurie Simpatie Mahnire Teama Manie, furie
Yin
/ Yang:
Full Yang Yin/Yang balance New Yin Full Yin New Yang
Organ yang: Intestin subtire Stomac Intestin gros Vezica urinara Vezica biliara
Organ yin: Inima pericard Splina Plamani Rinichi Ficat
Deschidere / organ de simt: Limba Gura Nas Urechi Ochi
Simt: vorbire gust miros auz vedere
Tesut: Vase sanguine Carne Piele si par Oase Tendoane
Fluid vital: transpiratie saliva mucus urina lacrimi
Reprezintă / simbolizeaza: pasiunea şi
acţiunea, activitatea, mişcarea rapidă
stabilitatea,
încrederea, siguranţa, fidelitate
concentrarea,
flexibilitatea, rabdare
emoţiile,
sensibilitatea
creşterea,
progresul, expansiune, miscare
Directie (si fenomene naturale): Ascendent Stabilizator
(reprezinta armonia)
Contracting and
interior
Descendent Expansiv si
exterior (in toate directiile)
Sunet: Raset Cantec Planset Geamat Tipat
Gust: Amar (întărește) Dulce (transformă) Usturător / picant
(dipersează)
Sarat (înmoaie) Acru (colectează)
Miros: Pârlit Aromat Clocit Putrid Rânced
Deget: arătător mijlociu inelar degetul mic degetul mare
Anul
nașterii se termină cu:
6, 7 8, 9 0, 1 2, 3 4, 5
Semnele
guvernate:
Sarpe, Cal, Oaie Dragon, Sobolan, Bou Maimuta, Cocos, Caine Porc, Sobolan, Bou Tigru, Iepure, Dragon
Planeta: Marte Saturn Venus Mercur Jupiter

sursa: (comunitatea-spirituala.ro)

Fiecare dintre cele 5 elemente vor manifesta tot timpul o serie de calități yin sau yang, conform calității fundamentale predominante. În tebelul care urmează sunt redate câteva caracteristici ale celor două tendințe fundamentale (yin/yang) întâlnite în natură:

Yin                          Yang
Apã                        Foc
Feminin                 Masculin
Lunã                      Soare
Umbrã                   Strãlucire
Odihnã                  Activitate
Apus                      Rãsãrit
Nord                      Sud
Materie                  Energie
Dens                      Rarefiat
Intunecat                Luminos
Apã lichidã            Vapori
Sãmânţã                 Fruct
Formã                    Energie
Substanţial             Non-substanţial
Coborâre                Urcare
Dedesubt                Deasupra
Inconştient             Conştient
Interior                   Exterior

Yin nu există fără Yang, și invers. Yin în forma sa extremă se transformă în Yang, Yang în forma sa extremă se transformă în Yin. Cele două deși par opuse, sunt doar tendințe care se complementează reciproc în fiecare moment. Una din lucrările de bază ale spiritualității chineze amintește că „Yin-ul rãmâne ascuns în interior, pentru a acţiona ca un apãrãtor al Yang-ului, Yang-ul stã în afarã, acţionând ca un servitor al Yin-ului”. În corpul omenesc, Yin-ul corespunde substanţelor nutritive, fluidelor corpului, în timp ce Yang-ul este caracterizat de activitãţile fiziologice, de energie. Conform principiului tocmai enunţat, fluidele corpului sunt cele care rãmân în interior, în timp ce activitãţile fiziologice se manifestã în exterior, mediind relaţia cu acesta.

„Yang-ul extrem produce în mod necesar Yin-ul, iar Yin-ul extrem produce în mod necesar Yang-ul, Frigul extrem va da naştere cãldurii, iar cãldura excesivã se va transforma în frig.” Un exemplu îl constituie starea febrilã. Cãldura excesivã care apare afecteazã energia de apãrare a corpului. Dacã febra persistã, la un moment dat va avea loc o scãdere bruscã a temperaturii, pulsul devine slab, apare paloarea şi rãcirea membrelor. In acest caz, Yang-ul s-a transformat în Yin.

Există în corpul omenesc 5 organe yin și 5 viscere yang. Organele yin conțin și depozitează energia proprie, iar viscerele yang preiau energia de la organul cu care se află în corespondență (pe baza complementarității yin-yang) și o vehiculează, o folosesc sau o trimit mai departe, spre alte părți ale corpului sau spre exterior.

Fiecare din aceste elemente anatomice (organe și viscere) este legat la un traseu energetic specific în corpul uman care poartă denumirea de meridian. Pe tot traiectul său, se manifestă o rezistență electrică a corpului (pielii, mușchilor, etc) mai scăzută decât în imediata sa vecinătate, ceea ce produce o circulație a biocurenților din sistemul nervos uman mult mai accentuată pe acest traseu decât în celelalte zone adiacente.

Când pe traiectul unui meridian se produc schimbări importante ale rezistenței electrice în sensul creșterii acesteia, există o mare probabilitate ca aceasta să se materializeze sub forma unui blocaj care conduce la manifestări mentale, emoționale sau fiziologice specifice ale persoanei respective, ușor de recunoscut prin diagnosticare conform medicinei tradiționale chineze.

Cele 5 organe yin sunt : Ficatul (Lemn), Inima (Foc Imperial), Splina și Pancreasul (Pământ), Plămânii (Metal), Rinichii (Apă). Suplimentar, vom regăsi în medicina chineză un organ care nu are echivalent în medicina clasică, numit Pericard (Foc Ministerial), care are rol protector asupra Inimii.

Cele 5 viscere yang sunt : Vezica Biliară (Lemn), Intestin subțire (Foc Imperial), Stomacul (Pământ), Intestinul Gros (Metal) și Vezica Urinară (Apă). Suplimentar, vom regăsi structura polară yang complementară Pericardului, care nu are de asemenea vreun organ corespondent în medicina clasică, și anume sistemul numit Triplul Încălzitor (Trei Focare), asimilat unei rețele complexe de trasee energetice cu rol de echilibru între cele 3 etaje ale corpului (superior, zona capului, mediu, zona inimii și a organelor abdominale superioare, și inferior, în zona abdomenului inferior și a organelor genitale).

La nivelul fiecărui element, în corpul uman, organele (Zang) respective formează câte o pereche împreună cu viscerele (Fu) corespunzătoare, numite loje energetice.

Vom regăsi astfel în scrierile de specialitate următoarele referiri la acestea:

  • Ficatul (Yin, -) și Vezica Biliară (Yang, +) formează loja energetică a Lemnului.
  • Inima (-) și Intestinul Subțire (+) formează împreună loja energetică a Focului.
  • Splina și Pancreasul (-) (se iau împreună întotdeauna din cauză că sunt plasate pe același meridian energetic, deși în corpul uman sunt două organe distincte, cu funcții diferite) formează împreună cu Stomacul (+) loja energetică a Pământului.
  • Plămânul (-) și Intestinul Gros (+) formează loja Metalului.
  • Rinichiul (-) și Vezica Urinară (-) formează loja energetică a Apei.

Organele și viscerele din fiecare lojă energetică stabilesc relații de colaborare și dominare reciprocă la nivel de element. Viscerele (Yang) vor controla organele (Yin), iar organele (Yin)  vor hrăni și depozita energia pe care o vor transporta, folosi și elimina spre exterior viscerele (Yang), care constituie adevărate supape de siguranță ale organismului.

Așa cum fiecare din cele 5 elemente este considerat ca fază distinctă a energiei universale, ele se creează unul din celălalt și se echilibrează reciproc după anumite reguli.

Distingem astfel mai multe mecanisme de interacțiune între acestea, după cum urmează:

Ciclul nașterilor (de producție, creare)

În medicină, se consideră că acest mecanism începe cu elementul Lemn, iar acesta, la rândul său, va hrăni elementul Foc. Din această cauză, se spune că Lemnul este împreună cu elementul Foc în raport de mamă-copil (Focul este copil pentru Lemn, iar Lemnul este mamă pentru Foc). Elementul Foc este “mamă” pentru Pământ, care la rândul său este “mamă” pentru Metal. Din Metal, conform acestei reguli, ia naștere elementul Apă, care este la rândul său “mama” elementului Lemn, ciclul închizându-se în acest fel.

                                                              

                                                                            (sursa: tcmstudent.com)

Așa cum vom regăsi specificat în textele de specialitate, elementul cu rol de “mamă” va face tot posibilul să hrănească energetic elementul care îi este ”copil”. De asemenea, elementul ”copil” va consuma din energia “mamei” atunci când are nevoie. Evident, există și cazuri speciale, când ”mama” nu reușește să susțină energetic ”fiul”, din cauză că acesta extrage prea multă energie, sau când “fiul” nu poate primi energie suficientă de la “mamă”, aceasta fiind slăbită.

Ciclul de control (de dominare)

Pentru ca generarea unui element din cel precedent să nu se producă într-un mod haotic, este necesar să se mențină un echilibru între acestea. Acest control este realizat printr-un mecanism de dominare prin care un element va regla (frâna) producerea unui alt element pentru a se putea menține echilibrul. În corpul uman, expresia acestui echilibru se poate regăsi în așa numita homeostazie a organismului, când toate procesele sunt interconectate și intercorelate grație unor mecanisme de feedback bine definite și perfect funcționale în cazul omului sănătos.

                                                             

                                                                           (sursa: tcmstudent.com)

În această situație de control, Lemnul va domina Pământul, care la rândul său va domina Apa. Aceasta va triumfa (domina) asupra elementului Foc, iar acesta la rândul său va domina elementul Metal. În ultima fază a ciclului, Metalul controlează din nou Lemnul, închizând astfel acest mecanism.

Opoziția elementelor

Acest mecanism se declanșează în momentul în care un element slăbit nu reușește să își exercite acțiunea asupra celui pe care în mod normal ar trebui să îl domine, conform ciclului de control. În acest caz, elementul dominat (“insultă”) se ridică împotriva celui slăbit (care ar trebui să fie dominant), fapt care în corpul uman se traduce prin apariția unor stări patologice, iar în natură prin dezechilibrul grav al elementelor în spațiul și timpul respectiv.

                                                              

                                                                            (sursa: tcmstudent.com)

Aceste trei reguli de interacțiune între elemente sunt la baza întregii cunoașteri provenite din spiritualitatea chineză. Înțelegerea și corecta lor aplicare ne oferă posibilități nebănuite încă de știința și medicina actuală, care uneori ajung să confirme prin noi și noi descoperiri ceea ce chinezii știau deja de mii de ani.

Aplicând fenomenelor naturale spre exemplu legea celor 5 elemente, vom constata că lucrurile încep să capete sens. Lemnul ca să se dezvolte are nevoie de apă, care îl hrănește și îi asigură creșterea. Orice plantă vie poate confirma acest lucru. Lemnul, prin aprinderea sa, va întreține arderea (Focul), care la rândul său, fiind un proces intens de transformare (ceea ce este de fapt și focul în esența sa), va genera cenușă. Cenușa va hrăni pământul, care susține și echilibrează tot, fiind și locul de unde se extrag metalele. Acestea vor putea fi aduse la forma lor lichidă (Apă) prin topire, și ciclul se reia.

De asemenea, Apa este reținută și înmagazinată de către Pământ, care va avea un rol de dominare, control, asupra ei. Metalul va constitui elementul de control asupra Lemnului, prin instrumentele de tăiat (topor, fierăstrău, etc) cu ajutorul cărora acesta va limita dezvoltarea haotică a vegetației. Tot în acest fel, Apa va domoli un foc care este în plină desfășurare, iar Lemnul sub forma vegetației va opri erodarea și uscarea solului, prin mecanismul de control asupra Pământului. Este confirmat astfel faptul că defrișarea masivă stă astăzi la baza inundațiilor și fenomenelor meteorologice extreme, fapt care ar putea fi evident combătut prin ample acțiuni de reîmpădurire, situație în care Lemnul ar controla Pământul și care ar redeveni capabil astfel să rețină și să domine Apa. Similar, pentru a putea fi modelat, Metalul trebuie topit cu ajutorul Focului, care domină acest element.

Continuând acest raționament, devine limpede de ce un foc prea puternic nu va putea fi stins cu cantități insuficiente de apă, pe care o va evapora integral. Lemnul nu poate fi tăiat cu un topor (Metal) neascuțit suficient, sau va distruge toporul care încearcă să îl taie. Metalul nu poate fi topit de un foc insuficient de puternic, situație în care Metalul va disipa întreaga căldură provenită de la Foc. Un Pământ prea uscat nu va putea susține nici o plantă în viață, iar vegetația va muri. Un torent de apă prea puternic va produce ample dislocări de teren, fapt întâlnit dealtfel în timpul ploilor torențiale cu inundații masive, situație în care Pământul nu mai reușește să țină Apa în albia sa obișnuită.

În urma studierii acestor mecanisme, se poate observa că acționând într-un anume fel asupra elementelor în cadrul ciclului de control (dominare), se poate reduce din amplitudinea efectelor acestuia, slăbind acest mecanism și încurajându-l pe cel de creare (refacere), atunci când este necesar.

  • Atunci când Focul domină prea puternic Metalul, dacă se încurajează Pământul, el va extrage și consuma o parte din energia Focului, slăbind astfel controlul său asupra Metalului.
  • Similar pentru relația dintre Lemn și Metal, unde pentru a reduce dominația Metalului asupra lemnului, se poate acționa prin tonifiere asupra elementului Apă.
  • În relația dintre Apă și Foc, pentru a slăbi dominația Apei, se va putea tonifia elementul Lemn, care va hrăni focul și va consuma din energia Apei.
  • Evident, dacă vom tonifica Metalul atunci când Pământul domină prea puternic Apa, această relație de control va slăbi în intensitate.
  • Și în sfârșit, se va putea tonifica Focul pentru cazul în care dominația Lemnului asupra Pământului este prea puternică.

În corpul uman, lucrurile stau cumva similar din punctul de vedere al legii celor 5 elemente.

Energia Rinichiului va susține funcționarea Ficatului (Lemn), care la rândul său va contribui la buna funcționare a Inimii (Foc). Un Foc bun al Inimii va susține funcționarea Splinei și a Pancreasului (Pământ), care vor ajuta prin energia lor funcționarea Plămânului (Metal). Plămânul va susține energetic buna funcționare a Rinichiului (Apă), care la rândul său va închide ciclul de creație prin susținerea energetică a Ficatului (Lemn).

Aceleași relații de susținere energetică au loc și la nivelul viscerelor Yang (Vezica Biliară susține Intestinul Subțire, care susține mai apoi Stomacul. Stomacul susține energetic Intestinul Gros care contribuie energetic la buna funcționare a Vezicii Urinare. Ciclul se închide și aici cu Vezica Biliară care este susținută în funcționare de către Vezica Urinară).

Evident, celelate două mecanisme de interacțiune între elemente produc același tip de relații de dominare și opoziție între organele din corp. Ficatul controlează Splina și Pancreasul, care la rândul lor controlează Rinichiul. Rinichiul controlează Inima, care la rândul său controlează Plămânul. Plămânul controlează Ficatul și astfel ciclul de control se închide.

În mod similar se exercită și interacțiunile în relațiile de control care au loc între viscerele Yang, Vezica Biliară controlează Stomacul, care la rândul său controlează Vezica Urinară, Aceasta mai departe controlează Intestinul Subțire care la rândul său controlează Intestinul Gros. Intestinul Gros închide ciclul de control în acest caz, prin dominarea energetică asupra Vezicii Biliare.

Pentru a descrie relațiile de opoziție între organe și cele între viscere se inversează sensul în cadrul ciclului de control.

În cazul în care se manifestă o lipsă de energie la  nivelul unui organ, se folosește ciclul de producție pentru a determina care este “mama” sa care, prin tonifiere, va suplimenta energia necesară în organul aflat în deficit energetic.

Pentru a diminua o energie în exces la nivelul unui organ, se folosește tot ciclul de producție, dar în acest caz vom tonifia “fiul” care va prelua excesul energetic al “mamei”.

Pentru a bloca propagarea unei energii nocive sau distructive în organism, se folosește ciclul de control. Vom acționa asupra organului care exercită o acțiune de control asupra celui la nivelul căruia se manifestă energia distructivă prezentă.

De asemenea, știind că în ciclul de producție energia se deplasează într-o ordine bine stabilită și cunoscută, putem acționa in vederea prevenirii atacului unei energii nocive asupra unui organ slăbit încă din momentul în care energia nu a ajuns la nivelul său, dar se află la un organ anterior în ordinea elementelor din acest mecanism (acționăm asupra “fiului”). Astfel, dacă știm că există o problemă la nivelul plămânilor, este înțelept să acționăm și asupra rinichilor dar și asupra ficatului, știind că energia va ajunge în scurt timp și în aceste organe. De asemenea, putem acționa și în sensul în care putem trata o afecțiune intervenind asupra organului care îl alimentează energetic pe cel afectat, deci asupra “mamei”. Acționând în aceste moduri, se poate afirma că o boală este tratată atât “în trecut”, la cauza ei, dar și “în viitor”, prevenind răspândirea dezechilibrului la alte organe și producerea unei boli cronice.

Fiecare element va imprima în orice fenomen din lumea materială anumite caracteristici ușor de citit și înțeles în urma analizei și interpretării lor. Acest lucru este cu atât mai evident în cadrul corpului uman, unde medicina chineză ne descrie o serie de caracteristici bine definite care ne ajută să aflăm foarte multe informații despre predominanța energetică, eventualele dezechilibre sau chiar despre modul de a gândi sau acționa al unei persoane.

Tipuri constituționale și tipare de comportament

Lemnuloferă în primul rând amprenta unui optimism incurabil, al unei bune dispoziții molipsitoare atunci când este armonios. În cazul unei energii blocate în loja energetică Lemn, vom vedea cum optimismul persoanei în cauză dispare, există o apatie generală a ființei, iar în cazul acumulării de energie emoțională neexprimată la nivelul Ficatului sau Vezicii Biliare vom constata izbucniri dese de furie, sau manifestări fiziologice specifice ușor de observat prin apariția de ulcerații de culoare roșie pe pielea feței, sau înroșirea ochilor la nivelul pleoapelor. În psihologia occidentală este cumva echivalentul temperamentului coleric.

Individul cu predominanță energetică Lemn Yang (Vezică Biliară în exces energetic) dă dovadă de spontaneitate, flexibilitate, acționând în virtutea impulsului de moment, fără a sta prea mult pe gânduri, are o mulțime de planuri de viitor, este foarte entuziast și pasionat de proiectele sale. În realitate este în general dezordonat și rareori finalizează tot ce întreprinde. Relaționează ușor cu ceilalți, fiind uneori mult prea familiar, adoră să fie în centrul atenției și să ia cuvântul în public, este un bun animator. Natura sa războinică se manifestă uneori foarte exploziv, cu accese de furie si realizează lucruri pe care le regretă mai târziu. Furia se stinge la fel de repede cum s-a aprins.

Apreciază sinceritatea, iar hiperactivitatea sa febrilă dă impresia că este într-o continuă lipsă de timp. Caută cu insistență plăcerea în tot ce îi oferă viața. Se implică cu entuziasm în toate activitățile, iar pe plan amoros este adeptul relațiilor multiple. Agreează lupta, înfruntarea, trăiește extrem de intens.

În cazul excesului energetic Yin în loja Lemnului, aceste aspecte menționate anterior se manifestă într-o manieră mult mai introvertită. În psihologia occidentală, acest tip de comportament ar corespunde temperamentului nervos. Persoana în acest caz este mult mai emotivă, cu dispoziție schimbătoare, versatilă, plină de anxietate și preferă să fugă de realitatea lumii cotidiene pe care o consideră inconfortabilă, refugiindu-se în visare și reverie.

Perioadele sale de exaltare și optimism alternează cu momente de descurajare, sau crize de suferință. Persoana respectivă muncește în salturi și doar atunci când activitatea pe care o desfășoară îi produce plăcere, iar consecința directă a acestui fapt duce la lipsa cronică a încrederii în sine. Respinge conflictele, pe care le percepe ca pe niște agresiuni. Când se va confrunta cu un conflict, va fugi sau va reacționa printr-o stare de angoasă paralizantă. Unei astfel de ființe îi va fi foarte greu să vorbească în public, să se confrunte cu probe de tipul examenelor, competițiilor, fiind plină de emotivitate și trac. Nu este o persoană pesimistă, și știe să se extragă din toate situațiile incomode, dar se complace cu inconștiență și fără remușcări în superficialitate, frivolitate și divertismente variate. Este clientul ideal al jocurilor de noroc, cazinourilor, spectacolelor, sălilor de internet. Simte nevoia de surescitare și stimulare intelectuală și nervoasă cu ajutorul excitantelor artificiale (cafea, țigări, alcool, droguri de mare risc).

În perioadele sale de refugiu, poate deveni un artist inspirat, care crede în propriile sale vise până la a se înșela cu propriile himere, cedând tentației de a exagera, iar masca pe care și-o creează și pe care o poartă cu consecvență îi permite să îi înșele foarte ușor pe cei din jur.

Din punctul de vedere al sănătății, ființa cu o predominanță energetică Yin pe loja Lemnului suferă de tulburări mai mult imaginare pe care uneori și le induce prin autosugestie. Totuși, carența de sânge la nivelul Ficatului, insuficiența secreției de bilă și vidul energetic pe meridianul Vezicii Biliare, conduc la o scădere a imunității, sau la tulburări autoimune.

Aceste tulburări se accentuează mai ales la venirea primăverii, care este anotimpul corespunzător acestui element (Lemn).

Focul – atunci când este predominant în forma sa Yang, imprimă persoanei respective unele trăsături de personalitate corespunzătoare temperamentului pasionat (descris in psihologia occidentală). Aceasta este un idealist pasionat, care “arde” pentru idealul său. Resimte intens emoțiile, acționând totuși lucid și cu mult discernământ. Îi place să lupte pentru cauze înalte și idealuri umanitare, îi place să dăruiască doar de dragul frumosului, al binelui, cu multă generozitate. El se crede destinat cauzelor nobile, acțiunilor dificile și eroice și se mobilizează intens pentru acestea cu întreaga sa capacitate de acțiune. Capacitatea sa de creație mentală și de inspirație pare inepuizabilă și este molipsitoare pentru cei din jur. Dacă există blocaje emoționale, acest tip de persoană poate deveni extrem de fanatic, intransigent, violent, tendințe care se agravează vara, când individul respectiv va suferi din cauza căldurii, deoarece sistemul său energetic se confruntă cu un exces energetic în meridianul Intestin Subțire (Foc, Yang).

În aspectul său Yin, Focul imprimă personalității unele tendințe asociate cu tipul de individ sentimental, hiperemotiv, care “pune totul la inimă” și care oscilează permanent între bucurie și suferință, fericire și supărare, extaz și disperare. Este foarte sensibil mai ales la suferințele provenite din conflictele amoroase, simțind o nepotolită nevoie de a trăi sentimente intense. El cere fără încetare dovezi de iubire, recurgând chiar la șantajul afectiv pentru a le obține, fără a renunța nici măcar în fața evidenței că pretențiile sale sunt iraționale, chiar cu riscul de a-l sufoca pe celălalt.

Această nevoie afectivă imensă îl face extrem de vulnerabil și de aceea, în relațiile de cuplu, el se teme cel mai mult de o eventuală despărțire, care l-ar zdrobi sufletește. Când totul merge bine, îi este totuși teamă să nu se termine. Atunci când o ființă dragă dispare din viața lui, el este de neconsolat. Când nu are pe nimeni aproape pe care să iubească, sau când nu este iubit așa cum și-ar dori, el resimte cu mult mai mult decât ceilalți insatisfacția și frustrarea. Fiziologic, acest tip de persoană suferă în general de o lipsă de sânge sau de energie Qi la nivelul Inimii. Îi place foarte mult vara, singurul anotimp în care se simte în posesia deplină a tuturor capacităților sale, dar detestă iarna, care îi diminuează și mai mult energia care îi este deja slăbită.

Pământul – În forma sa Yang, imprimă personalității unele trăsături de comportament care corespund  temperamentului sanguin (sangvin). Acest tip de individ este un extrovertit care respinge dramatizarea prin lipsa totală a emotivității, ceea ce îi oferă o anumită aptitudine pentru obiectivitate. Este un om cu “picioarele pe pământ“ și are un bun simț care îl face să se simtă foarte apropiat de natură, de pământ și de lucrul în grădină. El face dovada unui simț practic remarcabil, oferind observațiile cele mai exacte și cele mai pertinente, și este însoțit permanent de un spirit de inițiativă foarte tonic și mobilizator, găsind mai tot timpul metode originale, inedite, de a rezolva problemele cu care se confruntă.

Din cauza lipsei emotivității și a tendinței de a nu dramatiza, el are o mare putere de detașare și de aceea trăiește eventualele conflicte cu cei din jur ca pe niște jocuri, iar tonusul său excelent și hiperactivitatea îi oferă posibilitatea de a depăși practic orice obstacol cu mare ușurință.

Fiind extrovertit, el iubește foarte mult relațiile interumane, reuniunile, recepțiile, adoptând eventual cu snobism regulile înaltei societăți și simțul rafinat și acid al ironiei specifice acestei lumi. În aceste momente este politicos, curtenitor, un “adevărat om de lume”. Calitatea sa fundamentală este diplomația, având o atitudine liberală și fiind înzestrat cu cea mai mare toleranță, ceea ce îi oferă talentul înnăscut de a lucra cu oamenii, ajungând astfel foarte ușor la scopurile sale.

Personalitatea în aspectul său defavorabil, aparținând acestei tipologii energetice, poate avea ca unic scop în viață parvenirea, acensiunea pe scara socială cu orice preț.

În relațiile personale, tipul energetic Pământ-Yang poate reprezenta un prieten de nădejde, fiind o mare consolare pentru ceilalți și având un constant simț al umorului. El nu este totuși capabil să pătrundă în profunzimile sufletești ale celor hipersensibili care, în viziunea sa, sunt persoane cărora le place să-și complice viața în mod inutil. Acest tip de atitudine îi aduc uneori eticheta de om care nu îi înțelege pe ceilalți.

În relațiile afective, comportamentul său este lipsit de orice caracter dramatic și de orice pasiune violentă. Este un tip de persoană foarte senzuală, dar superficială.

Cu o dispoziție veselă până la exces, el poate uneori considera cu mare naivitate că toți ceilalți ar trebui să procedeze ca el și să se comporte în același fel. Despre evenimente, el crede cu un optimism de multe ori nejustificat, că ele trebuie să se orienteze tot timpul în favoarea lui, de unde și tendința de a pierde banii la jocuri de noroc, pariuri excesive, cheltuieli exorbitante, făcute din impulsul de moment, care îi pot produce necazuri foarte mari.

Deși există în comportamentul său o latură specifică temperamentului flegmatic, totuși aceste tendințe se armonizează și sunt ponderate de luciditatea specifică acestui tip de personalitate.

Din punct de vedere energetic, se manifestă în acest caz un exces Yang al Pământului pe meridianele Splină-Pancreas și Stomac, ceea ce produce repulsie pentru umezeală și căldură excesivă. Individul manifestă o mare plăcere de a mânca fără restricții, dar nu se lasă cu ușurință îngrijit atunci când este bolnav. Ca idee generală, controlul instinctelor este un bun sfat de urmat pentru acest tip de personalitate.

În aspectul său Yin, Pământul  imprimă persoanei un tip de comportament caracterizat ca “amorf” sau “indolent”. Este un extrovertit pasiv care preferă să trăiască liber și care privește totul cu un optimism incurabil dar de cele mai multe ori exagerat, fiind convins că totul se va aranja din senin. Credința sa fundamentală este aceea că “în viață niciodată nu trebuie să-ți faci griji”. Iubește interacțiunile sociale, compania oamenilor, societatea, fiind cunoscut pentru caracterul său bun, blând și pacifist. Nu este niciodată furios, având tot timpul o dispoziție egală, neutră și îi place să îi asculte pe ceilalți mai mult decât să vorbească el. Este considerat de cei din jurul său ca fiind un om tot timpul disponibil, tolerant, blajin, și de aceea toți ceilalți simt nevoia să i se confeseze. Toleranța sa este totuși expresia indiferenței sale, față de orice, chiar și față de trecutul său, dând astfel dovadă de o inconștiență naturală, lipsită de resentimente. Ceilalți îl respectă tocmai pentru acest lucru, fiind văzut ca un filozof care știe să trăiască, și de aceea oamenii îi acceptă cu interes sfaturile și îi caută prezența. Este uneori solicitat să arbitreze conflicte, dispute de idei, caz în care îi place să își exerseze tendințele sale excesiv raționale, să disece ideile, să analizeze nuanțele și argumentele celor implicați, iar în final să comunice avantajele și dezavantajele fiecărei părți, pentru a căuta să le împace și să le pună în acord. Uneori, această aptitudine îl poate conduce în situații extreme la incapacitatea de a lua o decizie, de a concluziona și alege între două variante care i se par la fel de valide.

Este o persoană lipsită de ambiție, cu tendințe spre neglijență și lene, având ca plăcere supremă libertatea de a nu face nimic, mulțumindu-se cu strictul necesar și evitând să-și complice existența. Amână lucrurile la nesfârșit, până când e prea târziu sau nu mai este nevoie de ele, pentru că are senzația permanentă că dispune de tot timpul din lume pentru a face tot ce este necesar. Nu știe să se grăbească și îi lipsește punctualitatea. În fața unui conflict, nu face nimic, sau “face pe mortul”, rămânând inert, fără să caute vreo soluție, așteptând ca timpul sau celălalt să aranjeze lucrurile pentru el.

Orice greutate ar avea, el o tratează cu ușurință, și de aceea este privit ca un adolescent sau ca un copil nematurizat emoțional, ori ca un fluture care zboară frivol din floare în floare. Pare un visător blând, distrat, mereu cu mintea în altă parte, având aptitudini pentru artă (teatru, poezie, muzică).

Cu toate acestea, persoana ce aparține acestui tip energetic poate manifesta uneori oboseală, depresii, treceri bruște spre melancolie, odată cu anularea capacităților intelectuale și a voinței, din cauza inerției și a pasivității sale cronice. În aceste momente, individul se izolează, nu vrea să vadă pe nimeni și are tendința de a mânca excesiv pentru a compensa această stare care de cele mai multe ori trece ca prin farmec, așa cum a apărut.

Energetic, se manifestă în acest caz o lipsă de energie și de sânge la nivelul Splinei și Pancreasului,  ceea ce predispune la anemie și la scăderea imunității. Persoana evită instinctiv umiditatea excesivă, suferă de tulburări digestive cronice, hipoglicemie, lipsa apetitului sexual și chiar sterilitate.

Metalul – În aspectul său Yang, corespunde temperamentului flegmatic din psihologia occidentală. Este un tip de persoană care se lasă foarte rar emoționată de ceea ce se petrece în jur, acționând cu sânge rece și cu multă eficiență, cu precizie de ceasornic. Depune o muncă impresionantă dar care în general nu se observă, din cauză că individul nu se comportă demonstrativ, capricios sau zgomotos. Este un om al obișnuințelor și tabietelor și îi place să își ordoneze activitatea și comportamentul cu multă seriozitate și spirit de prevedere. Respectă principiile, este un om de cuvânt, punctual, cu simț civic înnăscut, spirit de colectiv și extrem de disciplinat. Este un om al datoriei, dând dovadă de mult devotament social.

El este tipul de persoană înzestrată cu dispoziția interioară cea mai constantă și egală, pe care te poți baza întotdeauna. Nu se pierde cu firea în  nici o situație, fiiind mai mereu impasibil, chiar în cazuri neașteptate. Are o forță interioară remarcabilă și un fascinant simț al umorului care îi permite să transforme în glume situațiile cele mai dramatice.

În caz de conflict se folosește de inteligența sa pentru a găsi reacția care este cel mai bine adaptată la situație. Lasă deoparte impresiile subiective și emoțiile, fiind într-o stare de conștiență deplină și apelând la rațiune. Analizează cu tact toate problemele ca pe un joc abstract și caută metodic cea mai bună soluție. Tenacitatea sa îi permite întotdeauna să-și atingă scopurile, indiferent de timpul investit. Individul este foarte rar bulversat de vreo situație anume și acționează diferit de modul său obișnuit doar dacă vreun eveniment excepțional îi pune în pericol principiile pe care și-a clădit întreaga sa viață. Ține foarte mult la aceste principii, și de aceea este uneori rigid, ceea ce îl împiedică să înțeleagă sau să accepte abaterile celor care nu se supun acelorași reguli sau care au slăbiciunea de a nu-și controla emoțiile.

Sănătatea sa nu este cea mai bună, dar își lasă corpul în grija medicului cu încrederea și ușurința cu care alții își lasă mașina la reparat pe mâna mecanicului. Este ușor de îngrijit și urmează cu sfințenie toate sfaturile și prescripțiile și nu simte nevoia de a se confesa în legătură cu stările sale sufletești. El se simte cel mai bine toamna, anotimpul pe care îl îndrăgește cel mai mult.

Metalul  în aspectul său Yin imprimă personalității unele trăsături de comportament de tip “apatic”. Acest tip de individ este introvertit, secretos, interiorizat, îi place să disece și să “rumege” trecutul, și este riguros în acțiunile sale. Uneori se simte ca extras din realitate și dus într-un plan imaginar, unde timpul se oprește. Pentru el, trecerea timpului este foarte plictisitoare, greoaie și reprezentând o sursă de angoasă permanentă în singurătatea în care se află. Comportamentul său lent și modul în care reacționează cu aversiune la orice necesitate de adaptare fac dovada unei personalități foarte conservatoare.

Nu îi plac surprizele și își organizează viața înainte de a se petrece evenimentele. Este sclavul obișnuințelor sale, aranjând în cele mai mici detalii toate aspectele vieții sale cotidiene. Este meticulos, organizat și nu îi plac vorbăriile frivole sau relațiile sociale superficiale, preferând relațiile intime profunde. Este prudent, prevăzător, econom, respectă ordinea, disciplina și legea. Este omul ideal pentru activități profesionale care cer precizie, exactitate : ceasornicărie, filatelie, magistratură. Simțul său înnăscut pentru critică și judecată îl conduc de cele mai multe ori la intoleranță.

În mod paradoxal, tocmai din pasiunea sa pentru corectitudine și adevăr și din revolta sa împotriva injustiției ia naștere această intoleranță, motivată inițial de sentimente frumoase. Ajunge până la a-și face singur dreptate, pentru că răzbunarea și ura mocnită nu îi sunt străine, neștiind să ierte. Rigiditatea sa morală se exprimă atunci în comportamentul său implacabil și în sancțiunile sale fără drept de apel, chiar dacă toate sunt în spatele unei măști de acceptare și bunăvoință. Uneori ajunge să se “lupte cu morile de vânt”.

În situațiile conflictuale, el reacționează prin inerția temperamentului său.  Rezistența sa provine din obișnuințele sale, fiind tenace și încăpățânat și nu cedează cu ușurință. În discuții discută și analizează la nesfârșit lucrurile, fiind arogant, iritabil și se leagă de toate detaliile, pentru că îi place să “despice firul în patru”. Este convins că întotdeauna are dreptate, de aceea va argumenta până la sfârșit, fără a se descuraja.

În relațiile de cuplu este fidel și de cuvânt, cu suflet cald și devotament, dar realizează aceasta mai ales în cadrul ordinii stabilite, pentru că respectă legăturile legale de căsătorie. Fidelitatea sa se datorează naturii romantice. Atunci când este melancolic sau chiar trist, lacrimile sale rămân secrete și nu se va da niciodată în spectacol așa cum se întâmplă la tipul Lemn.

Este plin de compasiune, dar uneori vrând să facă prea mult bine, reușește uneori să depășească limitele obișnuite și să transforme în închidere sufletească generozitatea și incapacitatea sa de a suporta nedreptățile care sunt făcute celorlalți în lumea care îl înconjoară.

Când este bolnav, individul are tendința să consulte medicul de mai multe ori, urmează întocmai prescripțiile și își ia peste tot sticluțele cu tincturi, plante medicinale sau medicamente. Toamna, deși este anotimpul său preferat, sănătatea sa este cel mai mult afectată, simțindu-se obosit mai ales la sfârșitul după-amiezii, când soarele începe să apună.

Apa – în aspectul său Yang, imprimă personalității caracteristicile unui voluntar pasionat, activ și cu un talent creativ remarcabil. Individul are o energie sexuală puternică, pe care o sublimează uneori prin intermediul creațiilor sale în care pune multă pasiune. Este pasionat și ambițios, capabil să-și materializeze cu orice preț aspirațiile, dominator și apt în mod natural pentru a conduce. Activitatea sa este de cele mai multe ori focalizată asupra unui scop unic, înalt, pentru care este pregătit oricând să-și dedice întreaga sa viață, investind-o în pasiunea sau aspirația sa. Acest om va subordona acestui țel pe care l-a ales tot ce l-ar putea opri sau deturna din calea realizării sale.

Spre deosebire de tipul caracteristic elementului Lemn care își trăiește pasiunile precum un cal sălbatic galopând liber pe câmp, în virtutea fanteziei sale, subiectul de tip Apă Yang este precum un cal nărăvaș care se opune pentru a nu merge nici la dreapta, nici la stânga, nelăsând pe nimeni să-l strunească și revenind pe drumul pe care și-l dorește, în direcția scopului îndepărtat și ambițios pe care și l-a fixat. El își creează propria sa disciplină în caddrul unui sistem în care subordonează totul idealului și pasiunii sale. De aceea, va putea sacrifica de-a lungul vieții sale toate celelalte valori în favoarea operei începute, numai pentru a o realiza pe aceasta într-un mod total, perfect. Este un emotiv care suferă pentru ceea ce neglijează și plătește cu fericirea sa succesul proiectelor sale.

Este entuziast și pasionat, dar poate deveni fanatic. Se înflăcărează cu ușurință pentru o creație artistică, se aprinde de pasiune pentru un stil anume, pentru un autor, o ideologie. Orgolios și gelos pentru alegerea lui în care se implică total, el își pledează întotdeauna cauza cu o nesfârșită forță de convingere. Acceptă cu greu opoziția, contradicția, manifestând dispreț pentru cei care nu împărtășesc gusturile sau idealul său. În interiorul său, el se simte apărătorul marilor cauze, activităților nobile și dificile, generozității și devotamentului.

Fiind înzestrat cu un simț profund și înnăscut al măreției, el este capabil de a-și reduce nevoile până la punctul de a duce o viață austeră, sacrificându-se pe sine însuși, chiar dacă realitatea nu este mereu la înălțimea acestui ideal.

El învață această stăpânire de sine încă din copilărie, în primii ani de viață fiind vulnerabil și revoltat, fiind dificil de crescut. Este nevoit astfel să învețe progresiv să-și canalizeze violența, să o sublimeze, reușind astfel să-i utilizeze energia și să-și ascundă emotivitatea și marea sa sensibilitate, pentru a nu se mai simți atât de fragil.

Subiecții de tip Apă-Yang suferă de un exces de energie Yang pe Rinichi, evitând căldura excesivă, în schimb primind stimulare energetică de la frigul uscat, care îi reîmprospătează. Ființe active, neobosite dar tensionate, aceștia pot suferi probleme acute mai ales în zona coloanei vertebrale.

Apa  în aspectul său Yin imprimă personalității caracteristici pe care le regăsim sub forma emotivității, ambiției, dar care nu sunt suficient de puternice, determinând individul să rămână doar la stadiul de aspirație în majoritatea proiectelor sale. Acest lucru se va putea observa cu greutate, pentru că el nu va renunța niciodată și va depune în continuare eforturi adecvate, perseverente și eficiente, deși el pleacă tot timpul cu ideea că este deja învins încă de la început și că nu va reuși.

Față de succesele sale, se arată modest, discret și plin de umilință, iar eșecurile nu îl surprind niciodată, pentru că se așteaptă la ele, se teme de acestea și aproape că și le provoacă singur.

Vulnerabil, plin de scrupule, subiectul este melancolic și nemulțumit de sine și față de viață, nu acceptă nici slăbiciunea și nici vulnerabilitatea și își face multe reproșuri, consumându-se în interior. Este timid, introvertit și orientat către stările sale sufletești foarte instabile, Nu știe să stabilească relații cu ceilalți, totul îl determină să se plângă despre soarta sa, să rememoreze la nesfârșit trecutul și să își imagineze cum ar fi fost dacă lucrurile s-ar fi desfășurat altfel. El suferă de descurajare cronică, având sentimentul absurdității și nedreptății vieții, al inutilității eforturilor, de senzația vie că există o continuă neînțelegere între oameni și are impresia că întreaga umanitate trăiește în disperare profundă și de aceea nici el uneori își dorește să nu mai trăiască.

Copilăria sa a fost una foarte dificilă : ori a fost orfan, ori neînțeles de către cei apropiați lui, ori pur și simplu și-a trăit viața dureros, chinuit de hipersensibilitatea sa acută, ceea ce la maturitate îi poate dezvolta o latură invidioasă a personalității.

Agresivitatea sa puternică și profundă îi generează în mod paradoxal o mare inhibiție, care îi trezește sentimentul de autoculpabilitate și îi provoacă eșecul. Uneori reușește să sublimeze aceste tendințe sau le ascunde bine în spatele unor caracteristici opuse benefice, cum sunt devotamentul sau sacrificiul de sine.

Adolescentul este înzestrat încă de foarte devreme cu o înclinație naturală către introspecție și analiză, ceea ce îl determină să țină uneori chiar un jurnal initim pe care îl păstrează secret. Dintre toți oamenii, el este cel care își cunoaște cel mai bine slăbiciunile și aspiră să-și transforme caracterul. De aceea el caută singurătatea în care va avea tendința să practice meditația și alte metode spirituale reflexive. Aceasta îi oferă modalitatea de a compensa eșecurile din planul fizic, dar pot deveni o justificare pentru tendințele sale spre inacțiune, motivate de idealurile înalte și autentice, dar desprinse de realitatea concretă.

Durerea sa existențială este trăită profund și dramatizată, fiind pentru el o mărturie a adevăratei sale măreții, iar luciditatea este calitatea la care ține cel mai mult.

Fiind condus de acest caracter hipersensibil, viața sa va putea evolua în diferite moduri. Fie se va abandona pasiv și neputincios, ca victimă a destinului său dureros, satisfăcându-și astfel un tip de masochism inconștient, fie se va plânge fără încetare, va suspina fără demnitate, luându-i pe ceilalți ca martori ai nefericirii care îl strivește. Cazul cel mai fericit este acela când prin discernământ, analiză și stăpânire de sine, își va construi un caracter puternic, pentru a deveni imun interior față de evenimentele vieții sale care îi par a fi potrivnice. În acest sens, retragerile în natură îl pot ajuta foarte mult, unde se va refugia periodic pentru a se reîncărca energetic, ajungând în final să-și cultive o detașare interioară dublată de seninătate.

Comunicarea profundă în relațiile autentice de dragoste sau prietenie îl echilibrează foarte mult. Natura sa interioară nu este una pesimistă, ci mai curând defetistă, datorită lipsei de încredere. Pentru a cultiva încrederea, este necesară încurajarea unui echilibru afectiv, ceea ce va conduce la dezvoltarea optimismului.

Din punct de vedere energetic, există un deficit de energie în meridianul Rinichi, ceea ce se poate traduce printr-o lipsă acută a energiei Yang din organism. Ei traversează perioade de melancolie, sunt obosiți, friguroși, sleiți de puteri, epuizați, predispuși la infecții urinare repetate, constipație, probleme neurologice. Iarna este un anotimp în care apar și se manifestă cele mai mari probleme ale lor, nu și nu doar cele de sănătate, de aceea se tem de frig.

Diagnosticul constituțional

Toate aceste tipuri constituționale se regăsesc în proporții variabile în orice ființă umană, și predominanța unuia dintre acestea imprimă cele mai evidente caracteristici care pot fi observate cu ușurință. De asemenea, prezența unor trăsături corespondente depistate în mod secundar, ne poate oferi indicii despre manifestarea tipului corespunzător de energie, ceea ce ne poate conduce la un diagnostic cât mai exact în vederea unui tratament ulterior orientat spre echilibrare energetică sau chiar spre vindecarea unor boli. Uenori este suficient să observăm câteva din aceste “semnături” din comportamentul omului din fața noastră, alteori este nevoie să punem întrebările potrivite pentru a ne face o imagine cât mai bună asupra problemelor existente cu care persoana se confruntă, pentru a-i putea oferi tratamentul corespunzător, optim.

După ce am determinat tipul de dezechilibru cel mai probabil legat de afecțiunea care se manifestă, vom putea acționa asupra sa prin diverse procedee de tratament. Acestea nu sunt unice, pentru că așa cum am văzut, vom putea acționa în mai multe moduri asupra deficienței sau excesului de energie de la nivelul unui organ din corp. Vom putea deci acționa prin intermediul punctelor de pe meridiane folosind acupunctura, presopunctura, moxibustia, electropunctura, sau ne vom putea adresa global unui meridian sau organ anume prin intermediul fitoterapiei (ceaiuri și amestecuri de remedii din plante, și nu numai), mai ales dacă observăm anumite trăsături emoționale sau semnale fizice și fiziologice care sunt foarte vizibile și care ne oferă o ipoteză clară asupra dezechilibrului sau afecțiunii de tratat.

În tot timpul tratamentului este recomandat să urmărim schimbările care apar și care ne pot oferi indicații suplimentare ce pot fi folosite pentru a decide continuarea sau modificarea metodelor terapeutice, în funcție de necesități. În acest timp, cel mai adesea se pot manifesta așa-numitele crize de vindecare, când suferințe mai vechi se reacutizează și traversează una sau mai multe faze de revenire, reducându-se treptat ca intensitate până la dispariția lor completă. Atunci, este recomandat să nu încercăm oprirea acestor simptome, care pot fi uneori deranjante, deoarece vindecarea poate fi întârziată sau chiar oprită în acest fel.

Ca o concluzie finală, înțelegerea interacțiunii dintre cele 5 elemente la nivelul oricărui tip de manifestare din universul în care trăim, ne oferă un instrument de cunoaștere și evoluție de mare preț, care ne poate conduce la readucerea și menținerea echilibrului și armoniei care ne sunt atât de necesare în viața noastră de fiecare zi.

                                       sursa imagine : tcmworld.org

Bibliografie

Bschaden, Juergen. Shen – Atlas of Acupuncture. Shen Professional, 2014.

comunitatea-spirituala.ro. Ianuarie 6, 2019. http://comunitatea-spirituala.ro/ciclurile-de-creatie-si-de-distrugere-ale-celor-5-elemente-in-feng-shui-tabelul-wu-xing/ (accessed ianuarie 06, 2019).

Culda, Cezar. Medicina tradițională chineză și Qigongul terapeutic. București: ed. Licorna, 2009.

Deadman, Peter. A manual of acupuncture. Journal of Chinese Medicine Publications, 2007.

Dolowich, Gary. Healing with the five elements – Archetipal acupuncture. Jade Mountain Publishing, 2003.

Focks, Claudia. Atlas of Acupuncture. Elsevier Ltd., 2008.

Hicks, Angela. Five element Constitutional Acupuncture. Elsevier, 2004.

Kirschbaum, Barbara. Atlas of Chinese Tongue Diagnosis. Seattle: Eastland Press, 2000.

Li, Yang. Book of Changes and Traditional Chinese Medicine. Beijing Science and Technology Press, 1998.

Maciocia, Giovanni. Diagnosis in Chinese Medicine – A Comprehensive Guide. Churchill Livingstone, 2004.

—. The foundations of Chinese Medicine – A Comprehensive Text 3rd edittion. Elsevier, 2015.

—. The Practice of Chinese Medicine. Churchill Livingstone, Elsevier, 1994.

—. The Psyche in Chinese Medicine – Treatment of Emotional and Mental Disharmonies with Acupuncture and Chinese Herbs. Churchill Livingstone, Elsevier, 2009.

—. Tongue Diagnosis in Chinese Medicine. Seattle: Eastland Press, 1995.

Morant, George Soulié de. Chinese Acupuncture. Paradigm Publications, 1994.

Ni, Maoshing. The Yellow Emperor’s Classic of Medicine. Shambhala, 2011.

Ross, Jeremy. Zang Fu – The Organ Systems of Traditional Chinese Medicine. Churchill Livingstone, 1985.

Rossi, Elisa. Shen – Psycho-Emotional Aspects of Chinese Medicine. Elsevier, 2007.

tcmstudent.com. 01 06, 2019. http://www.tcmstudent.com/theory/Five%20Element%20Theory.html.

tcmworld.org. tcmworld.org. 01 12, 2019. https://www.tcmworld.org/what-is-tcm/five-elements/.

Xinnong, Cheng. Diagnostics of Traditional Chinese Medicine. Thomson-Shore, 2010.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.