Close

Dieta ketogenic─â a fost conceput─â ├«n anul 1920 de c─âtre Dr. John Hopkins av├ónd ca obiectiv principal vindecarea epilepsiei (├«n special cea rezistent─â la medicamente), av├ónd o eficien╚Ť─â mult mai mare dec├ót terapia medicamentoas─â, anumite principii de func╚Ťionare ale acestei diete av├óndu-si originile ├«n timpurile biblice, c├ónd se practica ÔÇ×postul negruÔÇŁ.

├Äns─â, ciuda rezultatelor excelente ├«n tratarea crizelor de epilepsie, ├«n anii ce au urmat, dieta ketogenic─â ╚Öi-a pierdut din popularitate datorit─â campaniilor efectuate de guvernul S.U.A ce promova gr─âsimile saturate ca fiind nocive, dar ├«n anul 1970 aceasta a ├«nceput s─â c├ó╚Ötige teren din nou datorita Dr. Atkins care promova o diet─â s─ârac─â ├«n carbohidrati denumit─â ÔÇ×dieta AtkinsÔÇŁ, aceasta devenind foarte popular─â ├«n ultimii 10 ani. Un alt exemplu de diet─â intens promovat─â ├«n prezent ar fi dieta Paleo elaborat─â de Dr. Loren Cordain care la fel ca ╚Öi ├«n cazul dietei Atkins, are la baz─â principiile dietei ketogenice ╚Öi anume, reducerea la minim a aportului de carbohidra╚Ťi. ├Än prezent, dieta ketogenic─â este intens studiat─â de comunitatea medical─â care lucreaz─â la elaborarea uni medicament ce poate reproduce efectele acesteia, deoarece rezultatele ob╚Ťinute ├«n urma testelor clinice au scos la iveal─â faptul eficien╚Ťa dietei ketogenice ┬áare ┬áaplicabilitate ┬á├«nt-o ┬áplaj─â ┬ámult ┬ámai ┬álarg─â ┬áde ┬áafec╚Ťiuni┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á┬á precum:

alzheimer, parkinson, screloză, cancer, diabet și chiar HIV.

Toate ┬áaceste ┬áinformat├şi ┬áprivind ┬áeficien╚Ťa ┬ádietei ┬áketogenice ┬á├«n ┬áafec╚Ťiunile men╚Ťionate anterior, se reg─âsesc ├«n arhiva Bibliotecii Na╚Ťionale de Medicin─â a S.U.A.

Datorit─â beneficiilor aduse de-a lungul anilor ├«n afec╚Ťiunile medicale, aceast─â diet─â a captat aten╚Ťia persoanelor ce urm─âresc reducerea procentulului de gr─âsime corporal─â dar ╚Öi a ├«n celor ce doresc o cre╚Ötere a masei musculare, dieta av├ónd ca principiu de func╚Ťionare maximizarea proceselor metabolice responsabile cu arderea gr─âsimilor. Mai mult de-at├ót, este considerat─â a fi o diet─â anti-aging, mai multe informa╚Ťii legate de acest aspect reg─âsindu-se ├«n link-ul de mai jos:

  1. Principiul de func╚Ťionare al dietei ketogenice

A╚Öa cum am precizat ╚Öi ├«n introducere, dieta ketogenic─â este o diet─â inspirat─â din regimul alimentar pentru controlul epilepsiei (├«n special cea rezistent─â la medicamente) ce ulterior, ╚Öi-a g─âsit utilitatea ├«n tratarea unui num─âr semnficativ de boli degenerative, ├«n prezent, fiind promovat─â ca o diet─â ÔÇ×de sl─âbireÔÇŁ cu rezultate foarte bune pe termen mediu ╚Öi lung.

Exist─â 2 moduri prin care organismul i╚Öi ob╚Ťine energia necesar─â pentru a

ÔÇ×fun╚ŤionaÔÇŁ:

  1. Glicoliza (descompunerea glucozei): Modul de ob╚Ťinere al energiei cel mai r─âsp├óndit ├«n zilele noastre este unul foarte direct: consumi alimente -> alimentele se diger─â -> substan╚Ťele ÔÇ×energeticeÔÇŁ sunt dizolvate in s├ónge sub forma de glucoz─â-> celulele descompun glucoza ╚Öi ob╚Ťin energie -> ce nu se consum─â este transformat in gr─âsime ╚Öi depus in corp pentru folosirea ulterioar─â. Problema e c─â ├«n lipsa unei activit─â╚Ťi fizice sus╚Ťinute folosirea ulterioar─â nu mai apare niciodat─â╚Öi gr─âsimea acumulat─â r─âm├óne la locul ei pe termen nelimitat, astfel apare problema ÔÇ×├«ngr─â╚Ö─âriiÔÇŁ.
  2. Cetoza (descompunerea gr─âsimilor): este modul de func╚Ťionare a organismului atunci cand rezervele de glucoz─â din s├ónge scad suficient de mult ├«nc├ót folosirea depozitelor de gr─âsime devine necesar─â. Aceasta se bazeaza pe descompunerea gr─âsimii din depozitele de gr─âsime ├«n acizi gra╚Öi, care sunt apoi folosi╚Ťi de celulele corpului pentru ob╚Ťinerea de

Cetoza mai este numita ╚Öi ÔÇ×modul de ardere a gr─âsimilorÔÇŁ ╚Öi apare ├«n mod natural ├«n timpul nop╚Ťii sau ├«n perioadele de post sau de ├«nfometare, ea fiind starea care st─â la baza sc─âderii ├«n greutate, are efect rapid asupra depozitelor de gr─âsime atunci c├ónd este corect aplicat─â ╚Öi nu depinde de cantitatea de efort fizic f─âcut.

Ne vom concentra asupra cetozei, aceasta fiind principiul ce st─â la baza dietei ketogenice. Starea de cetoz─â se ob╚Ťine prin eliminarea aproape total─â a carbohidra╚Ťilor din diet─â, fie c─â vorbim de carbohidra╚Ťi cu indice glicemic sc─âzut sau ridicat. Practic, prin cetoz─â se induce starea de ÔÇ×├«nfometareÔÇŁ a corpului f─âr─â ├«ns─â a-l ├«nfometa.

 

Trecerea de la glicoliz─â la cetoz─â dureaz─â c├óteva zile ├«n func╚Ťie de metabolismul fiec─âruia. ├Än timpul acestei treceri nivelul de glucoza din s├ónge scade ╚Öi vei resim╚Ťi acest lucru sub form─â de sl─âbiciune sau chiar ame╚Ťeal─â deoarece descompunerea gr─âsimii nu ├«ncepe imediat ╚Öi se creaza o lips─â de energie.

├Än plus celulele nervoase nu pot consuma acizii gra╚Öi ╚Öi este nevoie de o reac╚Ťie suplimentar─â de transformare a acizilor gra╚Öi ├«n corpi cetonici (aceasta reac╚Ťie se produce ├«n ficat ╚Öi se instaleaza doar c├ónd este necesar, c├ónd lipse╚Öte glucoza din s├ónge).

Disconfortul este deci, starea ce semnaleaz─â intrarea ├«n starea de cetoza. Chiar dac─â la ├«nceput, ├«n primele zile se va observa o stare de oboseal─â, lips─â de energie, odat─â ce organismul ├«ncepe s─â se adapteze la a func╚Ťiona ÔÇ×pe gr─âsimiÔÇŁ ├«n loc de glucoz─â, se va observa o cre╚Ötere treptat─â a energiei, o claritate mental─â sporit─â ╚Öi o cre╚Ötere a puterii de concentrare. ├Än acel moment, tranzi╚Ťia a fost realizat─â cu succes iar persoana ce se afl─â ├«n cetoz─â se poate bucura de toate avantajele dietei ketogenice.

├Än dieta ketogenic─â, procentul macronutrien╚Ťilor ar trebui s─â se prezinte ├«n felul urm─âtor: 30% proteine | 10% carbohidra╚Ťi | 60% gr─âsimi.

Dup─â cum se observ─â, cel mai mare procent este alocat gr─âsimilor ├«ntruc├ót interesul ├«n cazul de fa╚Ť─â este ca organismul s─â foloseasc─â gr─âsimile, acestea reprezent├ónd macronutrientul predominant din diet─â.

Se poate ob╚Ťine ├«n mod realist o sc─âdere ├«n greutate (gr─âsime) de 2kg/lun─â f─âr─â activitate fizic─â (sau foarte sc─âzut─â), 3-4kg (activitate fizic─â moderat─â) ╚Öi 6-8kg (activitate fizic─â intens─â) cu condi╚Ťia s─â se respecte regulile din capitoul urm─âtor intitulat ÔÇ×Alimente permise ╚Öi nepermiseÔÇŁ.

4. Alimente permise și nepermise

 PROTEINE: vita; peste; porc; pui; miel; oaie; bacon; carnati; oua; cascaval; concentrate proteice.

LEGUME: mix legume; spanac; brocoli; conopida; telina; ciuperci; castraveti; rosii (cu moderatie); masline, usturoi; patrunjel; rucola; varza.

GRASIMI: nuci; caju (cu mooderatie); alune de padure; ulei de masline (bio);  ulei de peste; maioneza bio; avocado; smantana grasa; unt de cacao; migdale.

LICHIDE:   apa plata; ceai; apa cu lamaie.

FRUCTE:   fructe de padure (cu moderatie);  lamaie.

Alimente permise:Men╚Ťiuni:

Proteine: Ideal ar fi ca sursele de proteine s─â provin─â de la produc─âtori ce nu folosesc aditivi, hormoni de cre╚Ötere, mai exact, s─â fie produse ÔÇ×bioÔÇŁ provenite din agricultur─â ecologic─â.

Lichide: Se va evita apa carbogazoas─â, fiind indicat consumul de ap─â plat─â, iar aportul zilnic va fi de minim 3L/zi (calculat la o persoan─â de 80kg).

Alternative ┬ála ┬ázah─âr ┬á(├«ndulcitori): ┬áse ┬ávor ┬áevita ┬átotal ┬ázah─ârul, ┬ámierea, ├«ndulcitorii artificiali, o alternativ─â s─ân─âtoas─â fiind ├«ndulcitorii naturali (cu zero calorii ╚Öi indice glicemic zero): ╚Ötevie, eritrit. De╚Öi ace╚Öti ├«ndulcitori prezint─â pe etichet─â o anume cantitate de carbohidra╚Ťi, ei nu pot fi metaboliza╚Ťi de c─âtre ficat, drept urmare, sunt automat elimina╚Ťi din corp, neput├ónd fi asimila╚Ťi de c─âtre acesta.

Prepararea termică: atât carnea cât și legumele vor fi preparate prin fierbere sau slow-cooking la cuptor. Nu este recomandă prăjirea alimentelor deoarece uleiul încins la temperaturi înalte eliberează compuși toxici și cangerigeni.

Alimente nepermise:

  • cereale (de orice fel) ╚Öi produse derivate (fulgi, paste, p├óine)
  • porumb, orez, cartofi, fructe (cu excep╚Ťia fructelor de p─âdure)
  • lapte, br├ónz─â (con╚Ťin lactoz─â, adic─â zah─ârul din lapte)
  • miere, zah─âr, ├«ndulcitori artificiali (zaharina ╚Öi al╚Ťi ├«ndulcitori ├«nrudi╚Ťi)
  • b─âuturi carbogazoase sau necarbogazoase din comer╚Ť (cu excep╚Ťia apei)
  • b─âuturi alcoolice de orice fel
  • dulciuri ÔÇ×dieteticeÔÇŁ (con╚Ťin la fel de mul╚Ťi carbohidra╚Ťi ca cele normale)

6.   Beneficii și riscuri privind dieta ketogenică

Beneficii:

Este una dintre cele mai eficiente diete pentru sl─âbire (dar poate fi folosit─â si pentru cresterea in masa musculara), maximizand acele procese metabolice responsabile cu arderea grasimilor.

Reduce apetitul.

Mărește energia psihică și fizică.

Pastreaz─â masa musculara ├«n combina╚Ťie cu un antrenament inteligent. Paradoxal, este mai ieftin de ╚Ťinut dec├ót alte tipuri de diet─â.

Este usor de ╚Ťinut, at├óta timp c├ót exist─â motiva╚Ťie iar regulile sunt respectate. Scade colesterolul ÔÇťrauÔÇŁ si total.

Crește nivelul hormonului de creștere (somatotropin sau HGH)

Riscuri:

Aportul insuficient de fibre poate provoca constipa╚Ťie ╚Öi st─âri de balonare. Aportul insuficient de ap─â: exista persoane care au avut probleme de s─ân─âtate urmand dieta ketogenic─â din cauza unei greseli banale: un consum prea mic de apa ├«ns─â consumul a 3-4L de ap─â/zi va elimina orice pericol ├«n acest sens.

Echilibrul acido-bazic: corpii cetonici sunt acizi, la fel și alimentele bogate în proteine. Totuși, un aport suficient de legume (spanac, broccoli etc.) si

nuci, alune de padure ╚Ťin aciditatea sub control.

5.   Suplimente utile în dieta ketogenică

Vitamine și minerale: complex de vitamine, complex de minerale

(este indicat─â suplimentarea cu vitamine ╚Öi minerale nu numai ├«n cazul dietei ketogenice┬á┬á┬á dar┬á┬á ├«n┬á┬á cazul┬á┬á oric─ârei┬á┬á diete┬á┬á ├«ntruc├ót┬á┬á orice┬á┬á diet─â┬á┬á presupune restric╚Ťionarea anumitor alimente ce aduc un aport de minerale sau vitamine ce nu pot fi ob╚Ťinute din alimenta╚Ťia de diet─â. Astfel, un complex de vitamine ├«mpreun─â cu unul de minerale acoper─â orice fel de lacune privind aportul de micronutrien╚Ťi dintr-o diet─â. Chiar ╚Öi ├«n cazul ├«n care nu se ╚Ťine o diet─â anume, trebuie ╚Ťinut cont de faptul c─â tr─âim ├«ntr-o lume nu tocmai ideal─â, suntem ├«nconjura╚Ťi de alimente nocive, poluare ╚Öi stres iar vitaminele ╚Öi mineralele minimizeaz─â efectele negative ale stilului de via╚Ť─â de multe ori nes─ân─âtos pe care ├«l duce fiecare dintre noi.)

Fibre solubile ╚Öi insolubile: semin╚Ťe de in, psyllium, c├ónep─â ( ├«n cazul ├«n care nu se ob╚Ťine un aport suficient de fibre din alimenta╚Ťie)

Lipotropice: Complex omega 3-6-9, L-carnitin─â, extract de ceai verde (optimizeaz─â proceslele metabolice ╚Öi maximizeaz─â eficien╚Ťa dietei ketogenice)

Termogenice: a se consulta un medic înainte de a le utiliza

(termogenicele au rolul de a induce termogeneza prin ridicarea artificil─â a temperaturii corpului cu 1 grad, astfel, se ob╚Ťine o accelerare ametabolismului bazal)

6.   Concluzie

Cu toate c─â dieta ketogenic─â este una din pu╚Ťinele diete din lume care func╚Ťioneaz─â cu adev─ârat, livr├ónd rezultate uneori peste a╚Ötept─âri, trebuie ╚Ťinut cont de faptul c─â ea la baz─â este o diet─â extrem─â, care prezinta ╚Öi unele riscuri mai ales c├ónd nu este executat─â corect, deci sunt recomandate analizele medicale ╚Öi monitorizare constant─â ├«n timpul dietei daca exista boli sau predispozitii genetice spre anumite afectiuni unde consumul ridicat de gr─âsimi ar putea reprezenta o problem─â.

Dar dac─â este executat─â corect, poate cre╚Öte semnificativ calitatea vie╚Ťii at├ót la persoanele supraponderale c├ót ╚Öi la cele ce sufer─â de diferite boli contemporane.

A executa corect aceast─â diet─â are la baz─â urm─âtoarele principii:

  • respectarea procentajului privind macronutrien╚Ťii (30% proteine, 10% carbohidra╚Ťi, 60% gr─âsimi)
  • consumul a 3-4l de ap─â/zi
  • aport generos de fibre pentru men╚Ťinerea echilibrului acido-bazic
  • gr─âsimile predominante din diet─â s─â fie nesaturate

De-a lungul anilor, s-a adunat un num─âr extrem de mare de diete c─ârora li s-a atribuit un grad de succes mai mare sau mai mic dar eseul ├«n cauz─â face referire strict la dieta ketogenic─â deoarece pe l├óng─â faptul c─â s-a dovedit a fi benefic─â at├ót pentru s─ân─âtatea general─â c├ót ╚Öi pentru ├«mbun─ât─â╚Ťirea aspectului fizic, este dieta pe care am folosit-o ├«n 2012 pentru a sl─âbi 26kg ├«ntr-o perioad─â de 6 luni, ulterior, relu├ónd aceast─â diet─â ├«n perioada 2 ianuarie 2016 ÔÇô 15 februarie 2016, interval ├«n care am sl─âbit 7kg.

Asfel, pot afirma prin puterea exemplului c─â aceast─â diet─â dac─â este executat─â corect, func╚Ťioneaz─â ╚Öi livreaz─â rezultatele dorite.

A╚Ö putea spune c─â este mai mult dec├ót o diet─â, este un stil de via╚Ť─â care poate fi sus╚Ťinut pe termen lung f─âr─â probleme at├óta timp c├ót exist─â motiva╚Ťie ╚Öi dedicare

Bibliografie:

 www.cristianmargarit.ro  www.eatingacademy.com

www.healthimpactnews.com

Trimite și prietenilor
Call Now Button
Deprecated: get_currentuserinfo este învechită din versiunea 4.5.0! Folosește wp_get_current_user() în loc. in /home/vindlhit/terapiialternative.ro/wp-includes/functions.php on line 4859